Kwaliteit van de Panda
In haar rapport beschrijft de inspectie onze school als volgt:
Op De Panda werkt een gedreven en ambitieus team dat uit de leerlingen wil halen, wat er in zit. Het aanbod is breed en eigentijds en sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie. De leraren hebben zicht op de ontwikkeling van hun leerlingen en zij stemmen op basis van toetsresultaten en observatiegegevens hun lessen af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Ook biedt de school op verschillende manieren, waar nodig, extra ondersteuning. De school is een veilige, rustige haven voor de leerlingen. Het pedagogisch klimaat is prettig en ondersteunend. De school heeft een veiligheidsbeleid en een anti-pestcoördinator en meet de veiligheidsbeleving van de leerlingen. De eindresultaten die de school haalt met de opeenvolgende groepen schoolverlaters zijn wisselend, maar over het geheel genomen voldoende. De kwaliteitszorg en ambitie zijn goed op De Panda. De school heeft goed zicht op de eigen kwaliteit en de focus van het team ligt op constante kwaliteitsverbetering. De school doet er veel aan om de verbinding te zoeken met de ouders.
De aanbevelingen van de inspectie (die ook onze eigen ontwikkelpunten zijn) hebben we inmiddels allemaal opgepakt:
- De ontwikkeling die afgelopen jaren is ingezet heeft inmiddels geleid tot een planmatig en cyclisch systeem van opbrengstgericht werken, met als doel de beschikbare data te benutten voor het verbeteren van het onderwijs, aansluitend bij de onderwijsbehoefte van de kinderen.
- Als er extra ondersteuning nodig is, roepen we nu eerder en vaker de hulp van het samenwerkingsverband (SWV) in.
- De teamscholing ‘Teach like a champion’ zorgt ervoor dat leerkrachten hun doelgerichtheid en het geven van feedback versterken. We evalueren deze aanpak en leggen die vast in een kwaliteitskaart.
- Bij de analyse van de toetsresultaten kijken we nu naar de vaardigheidsgroei van kinderen: zijn de kinderen voldoende gegroeid?
- We werken aan het formuleren van de leerwinst van de Panda op het gebied van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.